ب) آئودی A2


Audi A2 the second generation of ASF technology

آئودی A2 - نسل دوم از تکنولوژی ASF


آئودی A2، اولین ماشین مینی تولید شده با بدنه تمام آلومینیومی در حجم بالا ، در سال 1999 تولید شده است. آئودی با شراکت Algroup Alusuisse (بعد از ALCAN) بدنه A2 را توسعه داد. وزن بدنه آلومینیوم A2 فقط 153 کیلوگرم، 43٪ کمتر از یک بدنه مشابه با فولاد های معمولی بود. وزن کل از نسخه A2 1.2 TDI با چرخ های آلومینیومی ریختگری بسیار سبک وزن و لاستیک ویژه که فقط 825 کیلوگرم است.این اولین خودروی 3 لیتری پنج درب جهان (به عنوان مثال مصرف سوخت به طور متوسط 2.99 لیتر در 100 کیلومتر) می باشد.

Aluminium spaceframe of the Audi A2

Aluminium spaceframe of the Audi A2 2

قاب حجمی(spaceframe) آلومینیومی آئودی A2


نسل دوم خودروی قاب حجمی آئودی شامل 60٪ پانل ورق، 22٪ ریخته گری و 18٪ بخش های اکسترود (نسبت وزنی)است. طراحی شده برای حجم تولید بالاتر از A8، در آن اصلاحات مهم و پیشرفت های جدید در زمینه ابزار، ریخته گری و فرآیندهای اتصال صورت گرفته. تعداد بخش های جداگانه در مقایسه با A8 به طور قابل توجهی کاهش می یابد (از 334 قسمت به 225 قسمت) :
- فشرده: 183 (81٪)
- اکستروژن: 22 (10٪)
- ریخته گری: 20 (9٪).
با ترکیب اجزای مختلف به موارد بزرگتر، در بیشتر بخش ها یا ریخته گری چند منظوره این پیشرفت ها به دست آورده شده است.



Exploded view of the Audi A2
نمای جدا شده از آئودی A2

 

به عنوان مثال، A2 دارای یک فریم یک تکه کناری و ستون-B شامل یک ریخته گری بزرگ تک است، این در حالی که ستون-B سدان لوکس A8 از هشت قطعه مونتاژ شده است.
وزن می تواند از 4.18 کیلوگرم به 2.3 کیلوگرم کاهش یابد (هر چند ستون B A2 کمی طولانی تر است).

Cast one piece B pillar of the Audi A2

ریختگری یک تکه ستون B آئودی A2

 

استفاده از یک فرایند ریختگری فشار بالا با خلاء کنترل شده (High-Q- Cast®) قطعات ریخته گری به صورت مطمئن می توانند به درستی با ورق ها و اکستروژن ها با استفاده از جوش لیزر و MIG ترکیب شوند. آلیاژ ریخته گری به کار گرفته Aural®-2 (AlSi10MgMnFe) بود، شرط عملیات حرارتی برای رسیدن به مقاومت بالا و انعطاف پذیری خوب (در به حداقل رساندن اعوجاج هندسی قطعات ریختگری )در مدت خنک کاری بود.

Assembled structural element consisting of three thin walled aluminium castingAssembled structural element consisting of three thin walled aluminium castings


سازه مونتاژ شده متشکل از سه جدار نازک آلومینیوم ریختگری شده

در نتیجه ریخته گری جدار نازک اشکال پیچیده که با استفاده از تکنولوژی جوشکاری لیزر MIG به هم جوش داده شدند.
بسیاری از اجزای بدنه اکسترود شده،با استفاده از تلرانس های هندسی بسته پروفیل های راست و خم مقاوم شدن. اما فرایند هیدروفرمینگ نه تنها امکان شکل دهی کنترل شده را با تلرانس هندسی کم ارائه می دهد. بلکه، عملیات سوراخ کاری،کوبش، برش طولی و فلنج می تواند در فرایند هیدروفرمینگ همانند شکل زیر برای فریم افقی سقف انجام شوند. آلیاژ EN AW-6014 برای همه اکستروژن ها مورد استفاده قرار گرفته است.


Hydroformed lateral roof frame of the Audi A2 Hydroformed lateral roof frame of the Audi A2

کلاف کناری سقف Hydroformed آئودی A2

آلیاژ (Anticorodal®-120 (EN AW-6016 در PX برای قطعات بدنه خارجی مورد استفاده قرار گرفت; برای قطعات درونی و ساختاری، آلیاژ ( Ecodal®-608 (EN AW-6181A بکار برده شد.
سه تا از فرآیندهای اتصال، جوشکاری لیزر پیشرفته، برای مونتاژ ساختار قاب حجمی(spaceframe) کافی بود عبارتند از:
- پرچ کاری خود سوراخ کن پرچ های 1800
-جوش MIG 20 متر
- جوشکاری لیزر 30 متر.
چار چوب زیر از بخش های اکسترود راست ساخته شده که با استفاده از جوش MIG به طور مستقیم به هم متصل شده،باعث حذف چندین ریخته گری مختلف مورد نیاز در A8 شده است.

Floor structure of the A2


ساختار کف A2

در مقایسه با ساختار فولاد فشرده معمولی،رتبه اتوماسیون حدود 85 درصد را کسب کرد. نتیجه این اقدامات در تلرانس ابعادی عناصر ساختار تنها 0.15 ± میلی متر در A2- یک ارزیابی مقایسه ای با گروه فولکس واگن شد.
A2 "جلوتر از زمان خود" در شرایط طراحی مطرح شده بود، اما سبک هنری مورد توجه مشتریان قرار نگرفت.آئودی از میزان فروش نا امید شد. تولید نهایی 175000 واحد تخمین زده می شود.


دیدگاه‌ها   

0 #10 اردلان 1395-07-26 10:41
با سلام . ممهنون از مطالب ارزندتون.پایان نامه من راجع به تصادف خودرو هستش ولی نمیتونم آموزش طراحی خودرو در نرم افزار کتیا رو پیدا کنم.کسی میتونه راهنماییم کنه؟ممنون
نقل قول کردن
+2 #9 امیر عرفان 1395-04-14 21:24
سلام . ممنون از مطلب خوبتون . من دانشجوی مکانیک هستم و دارم روی پایان نامم کار میکنم که در مورد طراحی بدنه داخلی خودرو هست و گرفتن تست ضربه تو نرم افزار نسرن . مشکل من اینه که اطلاعات در مورد اندازه های قطعات داخلی ندارم . حالا هر ماشینی باشه فقط اطلاعات در مورد اندازه هاش نیاز دارم. اما جایی نتونستم پیداش کنم. اگه ممکنه من رو راهنمایی کنید . با تشکر
نقل قول کردن
-1 #8 مجید دادخواه 1394-04-18 21:05
به نقل از آرمینا:
با سلام و خسته نباشید، نوشتید کپی برداری غیر مجاز هست، آیا استفاده از مطالب با ذکر منبع هم غیر مجازه؟
با تشکر از مطلب بسیار خوبتون

ممنون.
حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به این سایت میباشد.با ذکر منبع و نویسنده عیبی ندارد.
نقل قول کردن
0 #7 آرمینا 1394-04-18 13:54
با سلام و خسته نباشید، نوشتید کپی برداری غیر مجاز هست، آیا استفاده از مطالب با ذکر منبع هم غیر مجازه؟
با تشکر از مطلب بسیار خوبتون
نقل قول کردن
0 #6 جلال 1394-03-28 10:40
سلام و تشکر به دلیل ارائه مطلب بسیار جالب
اما علی رغم محتوای خوب متاسفانه ترجمه خوبی انجام نشده در صورت امکان اصلاح کنید
نقل قول کردن
0 #5 مجید دادخواه 1394-02-07 12:52
به نقل از Amin:
راستش خودرو مد نظرم BMW m6 هست که متاسفانه هنوز نقشه شاسی شو پیدا نکردم فقط بلوپرینت بدنه هست .. ممنون میشم کمکم کنید .. :sad:

یک سری به اینجا بزنید workshop-manuals.com/bmw/
سعی کنید برای شروع مدل های پایین تر را انتخاب کنید.
نقل قول کردن
-2 #4 Amin 1394-02-06 15:07
راستش خودرو مد نظرم BMW m6 هست که متاسفانه هنوز نقشه شاسی شو پیدا نکردم فقط بلوپرینت بدنه هست .. ممنون میشم کمکم کنید .. :sad:
نقل قول کردن
-1 #3 مجید دادخواه 1394-01-22 15:12
به نقل از Amin:
با سلام و تشکر بابات مطالب خوبتون . راستش من دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک هستم و برای پایان نامم نیاز شدید به نقشه شاسی دارم .. موضوع پایان نامم تحلیل برخورد ماشین هست . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که نقشه شاسی رو از کجا می تونم تهییه کنم . باید شاسی رو با نرم افزار انسیس رسم کنم و بعد تحلیل برخورد .... با تشکر

سلام.خیلی ممنون.
اگر میشه بیشتر توضیح دهید.
همانطور که در مقاله میخوانید شاسی های مختلفی از نظر دسته بندی وجود دارد.
شما با سرچ کردن کلمه Bluprint Chassis میتوانید از تصاویری که ارائه میدهد استفاده کنید.
نقل قول کردن
-1 #2 Amin 1394-01-22 12:26
با سلام و تشکر بابات مطالب خوبتون . راستش من دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک هستم و برای پایان نامم نیاز شدید به نقشه شاسی دارم .. موضوع پایان نامم تحلیل برخورد ماشین هست . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که نقشه شاسی رو از کجا می تونم تهییه کنم . باید شاسی رو با نرم افزار انسیس رسم کنم و بعد تحلیل برخورد .... با تشکر
نقل قول کردن
+3 #1 مجید دادخواه 1393-07-26 17:32
با نظرات خود مارا در ترجمه و ارائه مقالات یاری کنید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار طراحی خودرو

طراحان خودرو

Login Form