تکنولوژی قاب فضایی آئودی


قاب فضایی آئودی، از یک ساختار اسکلتی جادار از آلومینیوم اکستروژن با مقطع بسته ساخته شده است.پروفیل های آلومینیوم می توانند به صورت مستقیم یا منحنی (2D و 3D خم) باشند. اگر لازم باشد، همچنین اکستروژن چند سوراخ با طرح های مقطع خاص استفاده می شود. در گوشه های پر فشار و دیگر اتصالات، چار چوب به طور کلی توسط مجموعه، گره های دیواره نازک آلومینیومی تولید شده توسط ریخته گری با خلاء فشار بالا، متصل می شوند. بسته به نوع کاربرد، ریخته گری چند منظوره استفاده می شود. http://caddesign.ir
هر دو فرآیند اکستروژن و فن آوری ریخته گری فشاری، روش ساخت بهینه برای آلومینیوم مناسب است.  
طرح بدنه با قاب فضایی امکان ادغام بخش بالا (به عنوان مثال کاهش بالقوه هزینه های تولید و قالب) و اجازه کاهش وزن بیش از 40٪ می دهد. اگر چه تولید کیفیت بالا با ساختار ریخته گری تحت فشار و بخش های اکسترود ماشین کاری شده نسبتا گران است، میزان قابل توجهی از صرفه جویی کل هزینه می‌تواند برای حجم تولید کوچک و متوسط در مقایسه با طراحی بدنه با ورق های تمام فولادی به دست آورد. اما ساختار قاب فضایی(spaceframe) نیز کاهش قابل توجهی از قطعات ورق فولادی شکل داده شده را نشان می‌دهد. به طور خاص اجزاء ورقی نصب شده بین عناصر چار چوب پیش نیاز مهمتری برای استحکام سراسری ساختار بدنه می باشد.

الف) آئودی (A8 (D2


آئودی (A8 (D2 از سال 1994 تا سال 2002 تولید شد. بدنه آلومینیومی آن وزن 249 کیلوگرم ، حدود 200 کیلوگرم کمتر از یک بدنه فولادی مشابه بود. از 334 قسمت (47 اکستروژن (14٪)، 50 ریخته گری (15٪) و 237 ورق کوبیده (71٪)) بود. در مقایسه با یک ساختار فولادی، تعداد عناصر بدنه به شدت (در حدود 25٪) کاهش می یابد، صرفه جویی در ابزار، فضای کاری و هزینه، قابل توجه است.
نسل اول از چار چوب فضایی AUDI شامل بخش بزرگی از اکستروژن خم 2D و 3D بود(آلیاژ EN AW-6060). برای قطعات بدنه خارجی،( آلیاژ Anticorodal®-120 (EN AW-6016، برای قطعات داخلی EN AW-6009 و برای قطعات ساختاری EN AW- 5182 مورد استفاده قرار گرفت.آلیاژ ریخته گری A356 بکار بده شده.

Audi A8D2 body

Audi Space-Frame ASF


نسل اول:(Audi A8(D2
ساختار قاب فضایی آلومینیومی-(Audi A8(D2 


تولید بدنه آلومینیومی اولین مدل (Audi A8(D2 با درجه کم اتوماسیون توصیف شد. مونتاژ تقریبا 75٪ با دست انجام شد.اتصال توسط گره های ریخته گری(نوعی مفصل ریخته گری Cast Nodes)،به کمک جوش MIG، برای افزایش تحمل بار، مورد استفاده قرار گرفت. یکی دیگر از ویژگی های خاص تولید بدنه D2 قرار دادن بدنه مونتاژ شده کامل در حرارت 210 ° C به مدت 30 دقیقه در کارخانه مونتاژ (یعنی قبل از فرآیند رنگ،) بود. هدف از این کار ایجاد استحکام لازم بدنه توسط سخت کاری زمانی "ایده آل" آلیاژهای AlMgSi در دمای T6 بود. اما تجربه نشان داد که عملیات حرارتی جداگانه بدنه آلومینیومی لازم نیست. که منجر به حذف این عملیات برای مدل آئودی بعدی با قاب فضایی(spaceframe) آلومینیوم (A2) شد. سطح مقاومت مورد نیاز را می توان با مرحله سخت کاری لاکور بک (درحدود 20 دقیقه در 180 ° C) بدست آورد، که به هر حال در پی روند حمام رنگ cataphoretic در سالن رنگ انجام می شود.

Audi A8D2 body2

نمای جدا شده از آئودی (Audi A8(D2 قاب فضایی و بسته شدن


دیدگاه‌ها   

0 #10 اردلان 1395-07-26 10:41
با سلام . ممهنون از مطالب ارزندتون.پایان نامه من راجع به تصادف خودرو هستش ولی نمیتونم آموزش طراحی خودرو در نرم افزار کتیا رو پیدا کنم.کسی میتونه راهنماییم کنه؟ممنون
نقل قول کردن
+2 #9 امیر عرفان 1395-04-14 21:24
سلام . ممنون از مطلب خوبتون . من دانشجوی مکانیک هستم و دارم روی پایان نامم کار میکنم که در مورد طراحی بدنه داخلی خودرو هست و گرفتن تست ضربه تو نرم افزار نسرن . مشکل من اینه که اطلاعات در مورد اندازه های قطعات داخلی ندارم . حالا هر ماشینی باشه فقط اطلاعات در مورد اندازه هاش نیاز دارم. اما جایی نتونستم پیداش کنم. اگه ممکنه من رو راهنمایی کنید . با تشکر
نقل قول کردن
-1 #8 مجید دادخواه 1394-04-18 21:05
به نقل از آرمینا:
با سلام و خسته نباشید، نوشتید کپی برداری غیر مجاز هست، آیا استفاده از مطالب با ذکر منبع هم غیر مجازه؟
با تشکر از مطلب بسیار خوبتون

ممنون.
حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به این سایت میباشد.با ذکر منبع و نویسنده عیبی ندارد.
نقل قول کردن
0 #7 آرمینا 1394-04-18 13:54
با سلام و خسته نباشید، نوشتید کپی برداری غیر مجاز هست، آیا استفاده از مطالب با ذکر منبع هم غیر مجازه؟
با تشکر از مطلب بسیار خوبتون
نقل قول کردن
0 #6 جلال 1394-03-28 10:40
سلام و تشکر به دلیل ارائه مطلب بسیار جالب
اما علی رغم محتوای خوب متاسفانه ترجمه خوبی انجام نشده در صورت امکان اصلاح کنید
نقل قول کردن
0 #5 مجید دادخواه 1394-02-07 12:52
به نقل از Amin:
راستش خودرو مد نظرم BMW m6 هست که متاسفانه هنوز نقشه شاسی شو پیدا نکردم فقط بلوپرینت بدنه هست .. ممنون میشم کمکم کنید .. :sad:

یک سری به اینجا بزنید workshop-manuals.com/bmw/
سعی کنید برای شروع مدل های پایین تر را انتخاب کنید.
نقل قول کردن
-2 #4 Amin 1394-02-06 15:07
راستش خودرو مد نظرم BMW m6 هست که متاسفانه هنوز نقشه شاسی شو پیدا نکردم فقط بلوپرینت بدنه هست .. ممنون میشم کمکم کنید .. :sad:
نقل قول کردن
-1 #3 مجید دادخواه 1394-01-22 15:12
به نقل از Amin:
با سلام و تشکر بابات مطالب خوبتون . راستش من دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک هستم و برای پایان نامم نیاز شدید به نقشه شاسی دارم .. موضوع پایان نامم تحلیل برخورد ماشین هست . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که نقشه شاسی رو از کجا می تونم تهییه کنم . باید شاسی رو با نرم افزار انسیس رسم کنم و بعد تحلیل برخورد .... با تشکر

سلام.خیلی ممنون.
اگر میشه بیشتر توضیح دهید.
همانطور که در مقاله میخوانید شاسی های مختلفی از نظر دسته بندی وجود دارد.
شما با سرچ کردن کلمه Bluprint Chassis میتوانید از تصاویری که ارائه میدهد استفاده کنید.
نقل قول کردن
-1 #2 Amin 1394-01-22 12:26
با سلام و تشکر بابات مطالب خوبتون . راستش من دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک هستم و برای پایان نامم نیاز شدید به نقشه شاسی دارم .. موضوع پایان نامم تحلیل برخورد ماشین هست . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که نقشه شاسی رو از کجا می تونم تهییه کنم . باید شاسی رو با نرم افزار انسیس رسم کنم و بعد تحلیل برخورد .... با تشکر
نقل قول کردن
+3 #1 مجید دادخواه 1393-07-26 17:32
با نظرات خود مارا در ترجمه و ارائه مقالات یاری کنید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار طراحی خودرو

طراحان خودرو

Login Form