توسعه اولیه
طراحی های ورقی عمدتا به سمت حجم تولید بالاتر است علت آن هم سرمایه گذاری در ابزار قالب گیری یا پرس است.
از سوی دیگر، ورق ها محصولات ارزان قیمتی هستند. ایده طراحی بدنه با ورق فشرده در حال توسعه و مطمئن برای بدنه های ورقی خودرو است.همچنین آنها می توانند با ورق های آلومینیوم جایگزین شوند. مدل Panhard Z1 را می توان به عنوان اولین نمونه مثال زد. تولید سری در سال 1953 با استفاده از (EN AW-5754 AlMg3) ورق های آلیاژی آغاز شده است.
در اوایل دهه هشتاد، چند خودرو کانسپت آلومینیومی، به طور کلی فقط با تعویض ورق های فولادی با ورق های آلومینیوم آلیاژی در مدل های ماشین های موجود،تولید شده است. به عنوان مثال، یک ماشین پورشه اسپورت 928 با بدنه تمام آلومینیومی 1981 در IAA فرانکفورت به نمایش گذاشته شد.http://caddesign.ir
بدنه آلومینیومی با استفاده از Alusuisse یک پیشرفت کلی پیدا کرد، که با استفاده از Anticorodal®- 120 ساخته شده است (EN AW-6016) ورق های آلیاژی (به ضخامت 1.2 میلی متر برای درب ها، 2.5 میلی متر برای ساختار). وزن این بدنه آلومینیومی 161 کیلوگرم بود،که نشان دهنده کاهش وزن 106 کیلوگرمی در مقایسه با بدنه فولادی است.در زمان خیلی کمی پس از آن،دوباره آئودی پرقدرت شروع به تحقیق درمورد آلومینیوم کرد. در زمان تعیین شده،اساس بدنه آلومینیومی بر روی آئودی 100 اجرا شد.


aluminium audi100 7
خودرو مفهمومی مبنی بر ورق آلومینیوم بر روی (Audi 100-1985)


اولین خودروی تولید شده با بدنه تمام آلومینیومی،هوندا Acura NSX در سال 1989 معرفی شد. هوندا Acura NSX، با کارایی بالا، خودرو اسپورت دو سرنشین،در ابعاد بسیار کوچک بود که با دست منتاژ شده بود. ویژگی این بدنه مونوکوک (monocogue) تمام آلومینیومی با وزن 163 کیلوگرم ، ترکیب برخی از پروفیل های آلومینیومی اکسترود در شاسی و سیستم تعلیق بود. استفاده از آلومینیوم در بدنه به تنهایی نزدیک به 200 کیلوگرم از وزن آن نسبت به مشابه فولادی کاهش داد در حالی که سیستم تعلیق آلومینیومی 20 کیلوگرم را کاهش داد.نمای بیرونی یک فرآیند رنگ مخصوص ،نوعی پوشش کرومات طراحی شده در هواپیما، برای محافظت از بدنه آلومینیومی در برابر تغییرات شیمیایی است .استفاده از آلیاژهای آلومینیوم با مقاومت بالا در ساختمان بدنه و تکنیک های ویژه ساختار،آن را از یک بدنه فولادی مشابه قوی ترکرده است،در حالی که 40٪ سبک تر است.ترکیب نقطه جوش و نقطه جوش MIG برای اتصال قسمت های ساختمان با هم مورد استفاده قرار گرفت.
علاوه بر این، NSX-T با پانل سقف تاشوآلومینیومی ارائه شده است. این پنل با وزن سبک و در عین حال با دوام طراحی و دارای محفظه نگهدارنده زیر دریچه شیشه ای عقب است.


NSX 7هوندا Acura NSX اولین ماشین تولید شده با بدنه مونوکوک (monocogue) تمام آلومینیومی

در اوایل 1990، Alcan Aluminum Ltd با فورد برای توسعه یک وسیله نقلیه ساخته شده با آلومینیوم فشرده مشارکت کردند. فورد پس از آن 40 دستگاه خودرو آزمایشی بر اساس طراحی و اجزای مکانیکی از حجم تولید سدان متوسط با نام Taurus ساخت.P2000 دارای unibody آلومینیومی شبیه به یک بدنه از فولاد معمولی است، اما در آن طراحی پیشرفته و فن آوری ساخت پیشرفته برای رسیدن به یک ساختار سفت و امن استفاده شده است.
برای مثال،پایه کمک فنر جلو،برای عدم نیاز به یک آلومینیوم ریخته گری سنگین، پیچیده و پر هزینه تر مونتاژ سه تکه آلومینیوم کوبیده است.P2000 همچنین دارای چسب اپوکسی برای بهبود استحکام میباشد . در نتیجه بدنه به رنگ سفید دارای جرم 182 کیلوگرم،در مقایسه با یک نسخه 398 کیلوگرمی از فولاد معمولی است. به طور کلی، P2000 از حدود 332 کیلوگرم آلومینیوم و همچنین مقدار قابل توجهی از منیزیم و پلاستیک ساخته شده، برای ایجاد خودرویی با مجموع وزن حدود 907 کیلوگرم (در مقایسه با مدل Taurus 1505kg تولید شده از فولاد ).http://caddesign.ir


ford p2000 8
نمونه اولیه خودروی فورد (P2000 1998) تولید شده Alcan’s Aluminium


در توسعه طراحی با آلومنیوم فشرده بر روی فورد P2000 به عنوان یک سدان متوسط ،فورد بهره کامل از بدنه خالی آلومینیومی برای صرفه جویی در وزن اولیه ساختار، برای کاهش وزن نهایی خودرو استفاده کرد.بدنه خالی آلومینیوم از3٪ Mg Al- و مواد ساختاری ورق (EN AW-5754، 0 Temper) ساخته شده است.این ساختار از تکنولوژی سیستم اتصال سازه (Alcan’s Aluminum Vehicle AVT) بهره برده است.
اتصال سازه (همراه با نقطه جوش مقاومتی) به طور قابل توجهی سختی ساختمان بدنه،مخصوصا سختی پیچشی را افزایش میدهد.در این ساختار کاهش بیش از %50 وزن نسبت به فولاد امکان پذیر میباشد،در نتیجه استفاده از آلومنیوم باعث بهبود اقتصادی می‌شود. در مقایسه به نقطه جوش فولاد ، سیستم AVT نیز استقامت خستگی و ظرفیت جذب انرژی ضربه را بهبود می‌بخشد. سیستم AVT برای اولین بار در قسمت جلوی یک وسیله نقلیه برای مدیریت انرژی تصادف، برای جگوار XJ220 اسپرت،با تولید محدود مورد استفاده قرار گرفت، ماشین اسپورت با کارایی بالا تولید شده در سال 1992-1994. http://caddesign.ir
تکنولوژی ساخت بدنه مورد استفاده در پروژه P2000 بعد به پلت فرم اولین نمونه وسیله نقلیه الکتریکی هیبرید (HEV) سدان پرودیجی فورد(Ford Prodigy) منتقل شد. جرم Prodigy 1083 کیلوگرم، حدود 454 کیلوگرم کمتر از یک سدان متوسط خانواده بود.سیستم اتصال سازه AVT (اتصال به علاوه نقطه جوش) نیز برای تولید چار چوب وسیله نقلیه الکتریکی جنرال موتورز EV1 استفاده شد.GM EV1 اولین تولید انبوه سدان با هدف طراحی شده برای نیروی محرکه الکتریکی بود. تولید شد توسط GM از سال 1996 تا سال 1999. قطعات بدنه این خودرو از پلاستیک (به جای آلومینیوم) برای بهبود مقاومت در برابر ضربه ساخته شده است.بدنه خالی (body-in-white) ساختار آلومینیوم با اتصال ورقی و نقطه جوش مقاومتی و تنها 132 کیلوگرم،کاهش وزن در حدود 40 درصد بیش از مشابه فولادی وزن داشت. اتصال با استفاده از چسب مخصوص سازه های هوا فضا ، برای اولین بار برای یک وسیله نقلیه تولید شد.


general motors EV1 8
جنرال موتورز EV1 با ساختار بدنه AVT

پلیموت پرولیر(Plymouth Prowler) یک بستر آزمایش کم خطر برای مواد آلومینیومی (ساخته شده در سال 1997 و 1999¬2002) بود. در سال 2001،این خودرو به عنوان یک وسیله نقلیه کرایسلر مارک شد.Prowler دارای 400 کیلوگرم آلومینیوم (از جمله بدنه ، چار چوب های شاسی و قطعات سیستم تعلیق)بود. چار چوب شاسی آلومینیومی شامل اکستروژن 42 و ریخته گری 8 که توسط جوش MIG خودکار متصل شده است.قطعات بدنه (outers AlMgSi، inners AlMg) توسط پرچ سمبه سرخود و چسب اپوکسی متصل شدند.پرچ ها قطعات را در جای خود نگه میداشتند تا چسب اپوکسی در فر رنگ آستر بگیرد.چدن ریخته گری Thixo برای تولید بازوهای کنترل در سیستم تعلیق جلو و عقب استفاده شده است.

Aluminium Prowler 9

قطعات آلومینیوم بدنه و شاسی از Prowler 


دیدگاه‌ها   

0 #10 اردلان 1395-07-26 10:41
با سلام . ممهنون از مطالب ارزندتون.پایان نامه من راجع به تصادف خودرو هستش ولی نمیتونم آموزش طراحی خودرو در نرم افزار کتیا رو پیدا کنم.کسی میتونه راهنماییم کنه؟ممنون
نقل قول کردن
+2 #9 امیر عرفان 1395-04-14 21:24
سلام . ممنون از مطلب خوبتون . من دانشجوی مکانیک هستم و دارم روی پایان نامم کار میکنم که در مورد طراحی بدنه داخلی خودرو هست و گرفتن تست ضربه تو نرم افزار نسرن . مشکل من اینه که اطلاعات در مورد اندازه های قطعات داخلی ندارم . حالا هر ماشینی باشه فقط اطلاعات در مورد اندازه هاش نیاز دارم. اما جایی نتونستم پیداش کنم. اگه ممکنه من رو راهنمایی کنید . با تشکر
نقل قول کردن
-1 #8 مجید دادخواه 1394-04-18 21:05
به نقل از آرمینا:
با سلام و خسته نباشید، نوشتید کپی برداری غیر مجاز هست، آیا استفاده از مطالب با ذکر منبع هم غیر مجازه؟
با تشکر از مطلب بسیار خوبتون

ممنون.
حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به این سایت میباشد.با ذکر منبع و نویسنده عیبی ندارد.
نقل قول کردن
0 #7 آرمینا 1394-04-18 13:54
با سلام و خسته نباشید، نوشتید کپی برداری غیر مجاز هست، آیا استفاده از مطالب با ذکر منبع هم غیر مجازه؟
با تشکر از مطلب بسیار خوبتون
نقل قول کردن
0 #6 جلال 1394-03-28 10:40
سلام و تشکر به دلیل ارائه مطلب بسیار جالب
اما علی رغم محتوای خوب متاسفانه ترجمه خوبی انجام نشده در صورت امکان اصلاح کنید
نقل قول کردن
0 #5 مجید دادخواه 1394-02-07 12:52
به نقل از Amin:
راستش خودرو مد نظرم BMW m6 هست که متاسفانه هنوز نقشه شاسی شو پیدا نکردم فقط بلوپرینت بدنه هست .. ممنون میشم کمکم کنید .. :sad:

یک سری به اینجا بزنید workshop-manuals.com/bmw/
سعی کنید برای شروع مدل های پایین تر را انتخاب کنید.
نقل قول کردن
-2 #4 Amin 1394-02-06 15:07
راستش خودرو مد نظرم BMW m6 هست که متاسفانه هنوز نقشه شاسی شو پیدا نکردم فقط بلوپرینت بدنه هست .. ممنون میشم کمکم کنید .. :sad:
نقل قول کردن
-1 #3 مجید دادخواه 1394-01-22 15:12
به نقل از Amin:
با سلام و تشکر بابات مطالب خوبتون . راستش من دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک هستم و برای پایان نامم نیاز شدید به نقشه شاسی دارم .. موضوع پایان نامم تحلیل برخورد ماشین هست . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که نقشه شاسی رو از کجا می تونم تهییه کنم . باید شاسی رو با نرم افزار انسیس رسم کنم و بعد تحلیل برخورد .... با تشکر

سلام.خیلی ممنون.
اگر میشه بیشتر توضیح دهید.
همانطور که در مقاله میخوانید شاسی های مختلفی از نظر دسته بندی وجود دارد.
شما با سرچ کردن کلمه Bluprint Chassis میتوانید از تصاویری که ارائه میدهد استفاده کنید.
نقل قول کردن
-1 #2 Amin 1394-01-22 12:26
با سلام و تشکر بابات مطالب خوبتون . راستش من دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک هستم و برای پایان نامم نیاز شدید به نقشه شاسی دارم .. موضوع پایان نامم تحلیل برخورد ماشین هست . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که نقشه شاسی رو از کجا می تونم تهییه کنم . باید شاسی رو با نرم افزار انسیس رسم کنم و بعد تحلیل برخورد .... با تشکر
نقل قول کردن
+3 #1 مجید دادخواه 1393-07-26 17:32
با نظرات خود مارا در ترجمه و ارائه مقالات یاری کنید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار طراحی خودرو

طراحان خودرو

Login Form