مفهوم طراحی Unibody unibody-3

طراحی unibody اجازه می دهد تا وزن قابل توجهی از بدنه خودرو کاهش یابد و پیکربندی وسیله نقلیه بزرگ را قادر می سازد جمع و جور تر شوند. همچنین ایمنی افزایش می یابد،چرا که انرژی حاصله از تصادف جذب مناطقی از فرم طراحی مهندسی unibody میشود،که می توانند تغییر شکل پیدا کنند. استحکام بدنه خودرو تا حدودی کاهش میابد چرا که اساس مونتاژ مونوکوک (monocogue) از قطعات ورقی است که (حداقل در مورد طراحی های فولادی) به طور کلی جوش نقطه ای داده شده، یعنی تنها به صورت محلی متصل شده است. با این حال، به آسانی می توان به افزایش سختی unibody با اتصالات متوالی (به عنوان مثال اتصال یا جوش لیزری) و یا با اضافه کردن لوله ها، بخش های بسته یا دیگر اجزاء برای اتصالات محکم استفاده کرد. از سوی دیگر، هنگامی که یک خودرو با طراحی unibody دچار یک تصادف جدی می‌شود، ممکن است تعمیر آن مشکل تر از یک بدنه خودرو کامل باشد. http://caddesign.ir
قطعات سیستم تعلیق، و همچنین سیستم انتقال قدرت، به طور مستقیم به unibody نصب شده است. در بسیاری از موارد، زیر شاسی به عنوان رابط نصب قوی استفاده می شود. بخش های مهم ساختار،دیواره میانی (واقع بین مسافران و محفظه موتور) و گاهی اوقات نیز به دیوار پشت صندلی عقب اضافه می‌شود. همچنین قطعات بدنه که به عنوان پوسته ماشین می باشد و به خودرو شکل کلی و ظاهری می دهند. طراحی مونوکوک (monocogue) با دقت زیاد و پیچیده درست شده است به طوری که شیشه جلوی اتومبیل و پنجره شیشه ای عقب سهم مهمی در استحکام ساختار طراحی شده خودرو دارند.
برای امکان پذیر بودن تغییر فرم ، دو ایده طراحی بدنه اضافه شده است: شاسی حجیم لوله ای(tubular space frame) و شاسی جناقی(backbone chassis).شاسی نردبانی به اندازه کافی برای عمل کرد بالای ماشین های اسپرت و کاربردهای مسابقه ای مستحکم نیست. در شاسی حجیم لوله ای دوجین لوله یا فرم های دیگر میله ای در جهات مختلف برای ارائه مقاومت مکانیکی مورد نیاز، در برابر نیروهای وارده از جهات مختلف به کار برده شده است. نتیجه آن یک ساختار بسیار پیچیده جوش داده شده است. از اواسط ده 60، بسیاری اتومبیل های ورزشی سرعت بالا نیز طراحی شاسی حجیم لوله ای(Tubular space frame) را در طراحی خود بکار بردند.


افزایش نسبت استحکام به وزن.با این حال بیشتر در عمل سیستم شاسی حجیم را در جلو و سیستم مونوکوک را برای عقب استفاده میکنند.

Mercedes-Benz 300SLR-4
طراحی شاسی لوله ای حجیم از مرسدس بنز 300SLR مسابقات اتومبیل رانی

شاسی های جناقی یا ستونی (backbone chassis ) بسیار ساده هستند. آنها شامل ستون لوله ای قوی (معمولا با مقطع مستطیل شکل) که به محور جلو و عقب متصل شده است و تقریبا تمام مقاومت مکانیکی لازم را ایجاد میکنند. تمام پیشرانه، موتور و تعلیق به انتهای هر دو طرف از جناق متصل می شوند. شاسی جناقی به اندازه کافی برای ماشین های اسپرت کوچک قوی است، اما برای ماشین های اسپرت با عملکرد بالا مناسب نیست. همچنین آنها هیچ محافظتی در برابر اثرات جانبی و خارج تصادف ارائه نمی دهد.

شاسی جناقی یا ستون فقرات

شاسی چناقی از لوتوس Lotus ELAN (عکس: لوتوس)

 


دیدگاه‌ها   

0 #10 اردلان 1395-07-26 10:41
با سلام . ممهنون از مطالب ارزندتون.پایان نامه من راجع به تصادف خودرو هستش ولی نمیتونم آموزش طراحی خودرو در نرم افزار کتیا رو پیدا کنم.کسی میتونه راهنماییم کنه؟ممنون
نقل قول کردن
+2 #9 امیر عرفان 1395-04-14 21:24
سلام . ممنون از مطلب خوبتون . من دانشجوی مکانیک هستم و دارم روی پایان نامم کار میکنم که در مورد طراحی بدنه داخلی خودرو هست و گرفتن تست ضربه تو نرم افزار نسرن . مشکل من اینه که اطلاعات در مورد اندازه های قطعات داخلی ندارم . حالا هر ماشینی باشه فقط اطلاعات در مورد اندازه هاش نیاز دارم. اما جایی نتونستم پیداش کنم. اگه ممکنه من رو راهنمایی کنید . با تشکر
نقل قول کردن
-1 #8 مجید دادخواه 1394-04-18 21:05
به نقل از آرمینا:
با سلام و خسته نباشید، نوشتید کپی برداری غیر مجاز هست، آیا استفاده از مطالب با ذکر منبع هم غیر مجازه؟
با تشکر از مطلب بسیار خوبتون

ممنون.
حقوق مادی و معنوی این مقاله متعلق به این سایت میباشد.با ذکر منبع و نویسنده عیبی ندارد.
نقل قول کردن
0 #7 آرمینا 1394-04-18 13:54
با سلام و خسته نباشید، نوشتید کپی برداری غیر مجاز هست، آیا استفاده از مطالب با ذکر منبع هم غیر مجازه؟
با تشکر از مطلب بسیار خوبتون
نقل قول کردن
0 #6 جلال 1394-03-28 10:40
سلام و تشکر به دلیل ارائه مطلب بسیار جالب
اما علی رغم محتوای خوب متاسفانه ترجمه خوبی انجام نشده در صورت امکان اصلاح کنید
نقل قول کردن
0 #5 مجید دادخواه 1394-02-07 12:52
به نقل از Amin:
راستش خودرو مد نظرم BMW m6 هست که متاسفانه هنوز نقشه شاسی شو پیدا نکردم فقط بلوپرینت بدنه هست .. ممنون میشم کمکم کنید .. :sad:

یک سری به اینجا بزنید workshop-manuals.com/bmw/
سعی کنید برای شروع مدل های پایین تر را انتخاب کنید.
نقل قول کردن
-2 #4 Amin 1394-02-06 15:07
راستش خودرو مد نظرم BMW m6 هست که متاسفانه هنوز نقشه شاسی شو پیدا نکردم فقط بلوپرینت بدنه هست .. ممنون میشم کمکم کنید .. :sad:
نقل قول کردن
-1 #3 مجید دادخواه 1394-01-22 15:12
به نقل از Amin:
با سلام و تشکر بابات مطالب خوبتون . راستش من دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک هستم و برای پایان نامم نیاز شدید به نقشه شاسی دارم .. موضوع پایان نامم تحلیل برخورد ماشین هست . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که نقشه شاسی رو از کجا می تونم تهییه کنم . باید شاسی رو با نرم افزار انسیس رسم کنم و بعد تحلیل برخورد .... با تشکر

سلام.خیلی ممنون.
اگر میشه بیشتر توضیح دهید.
همانطور که در مقاله میخوانید شاسی های مختلفی از نظر دسته بندی وجود دارد.
شما با سرچ کردن کلمه Bluprint Chassis میتوانید از تصاویری که ارائه میدهد استفاده کنید.
نقل قول کردن
-1 #2 Amin 1394-01-22 12:26
با سلام و تشکر بابات مطالب خوبتون . راستش من دانشجوی سال آخر مهندسی مکانیک هستم و برای پایان نامم نیاز شدید به نقشه شاسی دارم .. موضوع پایان نامم تحلیل برخورد ماشین هست . ممنون میشم اگه راهنمایی کنید که نقشه شاسی رو از کجا می تونم تهییه کنم . باید شاسی رو با نرم افزار انسیس رسم کنم و بعد تحلیل برخورد .... با تشکر
نقل قول کردن
+3 #1 مجید دادخواه 1393-07-26 17:32
با نظرات خود مارا در ترجمه و ارائه مقالات یاری کنید.
نقل قول کردن

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار طراحی خودرو

طراحان خودرو

Login Form